För många år sedan hörde jag ett radioprogram med ungersk pop, något jag knappt trodde fanns. Skrev till producenten som skickade två ungerska LP. Detta blev startskottet till ett mångårigt samlande av vinylplattor från obskyra länder, främst Östeuropa och Asien. All tänkbar och otänkbar musik har i en mer eller mindre strid ström förminskat min boendeyta och nu orkar jag inte längre hålla räkningen på hur många plattor jag har. Det är ur denna skivsamling jag här kommer att recensera valda axplock, både egna favoriter och annat udda och underhållande värt att lyfta fram. Den här bloggen tar dig med på en ovanlig musikalisk resa med nedslag i allt från lettisk discoflum, taiwanesisk schlager-progg och rumänsk kitschpop. Hyser ett nästan politiskt inkorrekt intresse för pop från forna diktaturer där den musikaliska utvecklingen haft andra förtecken än hos oss i väst. Har dock haft svårt att helt hålla fingrarna borta från väst, då främst Frankrike och Italien. Du som bara står ut med radiovänlig välproducerad internationell mainstreampop kanske kan få lite problem längs vägen. Men vem vet, kanske kan en gnutta intresse väckas för det okända, bortglömda, bortvalda...

fredag 19 mars 2010

Ha Ji Ni (South Korea 1982)

Det räcker att se skivomslaget för att förstå att Ha Ji Ni's LP från 1982 bör vara av intresse. Silverklädd koreanska poserar i rymdskepp. Musiken är väl inte direkt science fiction, men väl en lagom universell mix av västerländsk disco från tidigt 80-tal och koreanskt svårmod. Det fullkomligt kryllar av kvinnliga discostjärnor från Korea under den här intressanta eran, den ena mer uttrycksfull än den andra. Det koreanska språket blir inlevelsefullt när det sjungs och på den här plattan förstärks intrycket av ett hyfsat välproducerat orkesterkomp med vissa inslag av moog. Schysst Seoul-sväng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar