För många år sedan hörde jag ett radioprogram med ungersk pop, något jag knappt trodde fanns. Skrev till producenten som skickade två ungerska LP. Detta blev startskottet till ett mångårigt samlande av vinylplattor från obskyra länder, främst Östeuropa och Asien. All tänkbar och otänkbar musik har i en mer eller mindre strid ström förminskat min boendeyta och nu orkar jag inte längre hålla räkningen på hur många plattor jag har. Det är ur denna skivsamling jag här kommer att recensera valda axplock, både egna favoriter och annat udda och underhållande värt att lyfta fram. Den här bloggen tar dig med på en ovanlig musikalisk resa med nedslag i allt från lettisk discoflum, taiwanesisk schlager-progg och rumänsk kitschpop. Hyser ett nästan politiskt inkorrekt intresse för pop från forna diktaturer där den musikaliska utvecklingen haft andra förtecken än hos oss i väst. Har dock haft svårt att helt hålla fingrarna borta från väst, då främst Frankrike och Italien. Du som bara står ut med radiovänlig välproducerad internationell mainstreampop kanske kan få lite problem längs vägen. Men vem vet, kanske kan en gnutta intresse väckas för det okända, bortglömda, bortvalda...

söndag 21 mars 2010

Min Hae Gyong (South Korea 1981)

Inte för att sångerskan Min Hae Gyong från Sydkorea ser särskilt munter ut på skivomslaget, men hennes låtar satte förmodligen koreaner i rörelse på dansgolven 1981. Nu är jag ingen hejare på att tyda koreanska tecken och kan således inte skriva ut vad låtarna heter. Men strunt samma, låt musiken tala. Den här medryckande dansgolvsrökaren är helt suverän. Redan i inledningen inser man att det inte finns någon återvändo - den här låten bara måste få ta plats. Pang-på-rödbetan-disco som förgylls av det underbara allvarsamma koreanska språket, särskilt i eko-effekterna i refrängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar